Wallbox to popularna nazwa ładowarki do samochodów elektrycznych i hybryd PHEV. O ile hybrydy PHEV mogą
doładowywać baterię samochodu wykorzystując cekuperację podczas hamowania, lub za pomocą silnika spalikowego, o
tyle samochody elektryczne wymagają podłączenia do zewnętrznego źródła prądu.
Ładowarka Wallbox to prywatna „stacja benzynowa” która pozwala stosunkowo szybko naładować na własnym
podwórku lub garażu podziemnym samochód elektryczny. Aby skorzystać z ładowarki wallbox konieczne jest złącze
siłowe 400V.
Czym się różni wallbox od przenośnej ładowarki do samochodów elektrycznych?
Zarówno samochody hybrydowe PHEV jak i samochody elektryczne najczęściej wyposażone są w ładowarkę która
umożliwia doładowanie baterii. Przenośna ładowarka zasilana jest prądem 230V, czyli wystarczy podłączy ją do
dowolnego, oziemionego gniazdka elektrycznego. Uniwersalność i małe rozmiary mają jednak swoją cenę. Przenośne
ładowarki samochodów elektrycznych dysponują niewielką mocą, dochodzącą maksymalnie do 3.6 kW. Niewielką
baterię w hybrydzie taka ładowarka naładuje w 3-4 godziny. Naładowanie do pełna baterii w Tesli, Renault Zoe lub
Nissan Leaf może jednak zająć od kilkunastu do kilkudziesięciu godzin.
Dlatego właśnie większość właścicieli samochodów elektrycznych traktuje przenośną ładowarkę jako wyjście awaryjne,
które pozwala doładować baterię podczas wyjazdu, gdy w pobliżu nie ma szybkich ładowarek przeznaczonych do aut
elektrycznych.
Ładowarka do samochodów elektrycznych typu Wallbox montowana jest na stałe w pobliżu miejsca parkingowego.
Wallbox korzysta z prądu przemiennego jaki płynie w domowej instalacji elektrycznej, ale jest podłączony pod złącze
siłowe 400V. To znaczy, że w domu musi być instalacja trójfazowa. Ładowarki Wallboź przeważnie dysponują mocą do
22kW. Pełna moc przydaje się najczęściej posiadaczom samochodów marki Tesla. Większość europejskich i azjatyckich
producentów dopuszcza maksymalne ładowanie prądem 7kW lub 11 kW. Tak czy inaczej pozwala to kilkukrotnie
skrócić czas potrzebny na naładowanie samochodu elektrycznego.
Jak działa wallbox
Ładowarka wallbox ma za zadanie w sposób optymalny i bezpieczny naładować baterię samochodu elektrycznego.
Korzysta ona ze złącza siłowego 400V. To jak działa wallbox ma duży wpływ na żywotność baterii i co za tym idzie
zachowanie deklarowanego zasięgu samochodu. Ładowanie zbyt dużym prądem może przyczynić się do degradacji
baterii. Potwierdzają to właściciele samochodów elektrycznych które często są ładowane na płatnych stacjach szybkiego
ładowania gdzie używa się prądu stałego.
Domowe stacje wallbox do ładowania używają prądu przemiennego i w dodatku na bieżąco monitorują stan baterii.
Użycie odpowiedniego napięcia pozwala chronić baterię przed przegrzaniem.
Koszty ładowania samochodu elektrycznego
W przypadku domowej ładowarki wallbox napełnienie baterii samochodu jest bardzo tanie. Cena kWh z opłatami w
zależności od regionu i taryfy wachają się od 70 do 80 groszy. Dużo taniej można ładować samochód w taryfie G12W.
Wtedy ładowanie elektryka nocą i w weekendy jest przeważnie o połowę tańsze.
Wallbox i fotowoltaika
Warto wspomnieć, że samochód elektryczny można ładować bezpłatnie dzięki fotowoltaice. Montaż fotowoltaiki jest
optymalnym rozwiązaniem. Odpowiednio dobrana instalacja pozwala zapewnić darmowy prąd nie tylko na potrzeby
domu ale również zapewni darmowe ładowanie samochodu elektrycznego. W przypadku podłączenia elektryka do
ładowania w ciągu dnia, gdy instalacja fotowoltaiczna produkuje prąd, zwiększamy autokonsumpcję. Czyli
wyprodukowany prąd zużywamy w 100% do ładowania samochodu. W ten sposób opłacalność fotowoltaiki jest jeszcze wyższa a czas zwrotu krótszy.
Osoby które rozliczają się w systemie bilansowania 80% oddanej energii, mogą ładować samochód o dowolnej porze
ponieważ rozliczają się bezkosztowo z zakładem energetycznym z pobranej i oddanej energii.